Wypowiedzenie umowy może mieć różne przyczyny. Samo założenie konta bankowego okazuje się banalne, natomiast zamknięcie rachunku nastręcza nieco więcej problemów. Większość banków decyzję o zamknięciu konta akceptuje dopiero po stawieniu się klienta w oddziale banku lub po listownym złożeniu wniosku. Niektóre z placówek akceptują wysłanie wniosku drogą mailową, inne poprzez informację udzieloną przez specjalną infolinię, jeszcze inne za pomocą połączenia wideo. W nielicznych tylko placówkach załatwimy sprawę zamknięcia rachunku poprzez aplikację lub z poziomu użytkownika rachunku bankowego.
Chcesz zamknąć konto bankowe? Najczęstsze przyczyny
Konto najczęściej przestajemy prowadzić wtedy, kiedy jego prowadzenie uznajemy za nieopłacalne. Dzieje się tak zazwyczaj w przypadku podniesienia przez bank opłat za prowadzenie konta. Wielu klientów otwiera nowe konto i zamyka stare, bo za nowe otrzyma atrakcyjniejsze warunku promocji. Inną przyczyną likwidacji konta jest zakończenie darmowego prowadzenia rachunku. W takim wypadku klienci wolą zamknąć stare konto i przenieść się do nowego banku.
Zdarza się też, że osoby, prowadzące wiele kont na raz, dopiero po latach przypomną sobie o istnieniu takich, na których nazbierała się spora suma opłat, a po uiszczeniu należnej kwoty, zamykają konta na stałe. Zdarza się też, że konto przestaje być potrzebne, ponieważ zostało założone na przykład w ramach pracy. Po rozstaniu się z firmą dalsze prowadzenie konta przestaje być potrzebne.
Czym różni się procedura otwarcia konta od zamknięcia konta bankowego?
Czasem i dokumentacją. Właściwie, można pokusić się o stwierdzenie, że otwarcie konta nie wymaga większych nakładów energii. Jeśli już wybraliśmy bank, możemy otworzyć konto przez formularz internetowy lub poprzez aplikację. Za sprawa pandemii banki znacznie usprawniły zdalny proces otwierania kont, toteż jesteśmy w stanie otworzyć rachunek, nie ruszając się z domu. Po wypełnieniu wniosku i przesłaniu swego zdjęcia, następuje proces weryfikacji. Umowa nowego klienta dostarczana jest droga mailową, a cały proces potwierdzenia umowy i aktywacji konta uwierzytelniany jest za pomocą kodu przesłanego na numer telefonu podany w formularzu.
Zamknięcie konta wiąże się z nieco większymi komplikacjami. Jeśli nie da się przeprowadzić procesu zdalnie lub drogą korespondencji, musimy udać się do danej placówki, gdzie często pracownik banku, zamiast pogodzić się z decyzją klienta, spróbuje go zatrzymać na przykład lepszymi promocjami. W tym momencie wiele osób stwierdzi, że nie ma najmniejszej ochoty jeździć po mieście, stać w kolejkach, a finalnie mierzyć się z pracownikami, bo w końcu szkoda zachodu i czasu.
O czym pamiętać przy likwidacji rachunku bankowego?
O okresie wypowiedzenia, o którym już pisaliśmy. Mimo że w praktyce okres wynosi od 14 do 30 dni, może się okazać, że w wyniku dodatkowej umowy czy promocji, o której teraz nie pamiętacie, związaliście się z bankiem do końca bieżącego lub następnego roku. W takiej sytuacji warto zadzwonić i zapytać, zwłaszcza jeśli rozwiązanie umowy przed czasem obwarowane jest karą nawet do kilku tysięcy złotych. Warto też pamiętać o dowiedzeniu się, jak wygląda procedura zamknięcia konta – czy da się ją przeprowadzić zdalnie, czy osobiście. W wielu wypadkach bank zaakceptuje też wniosek wysłany drogą korespondencyjną.
Warto zwrócić uwagę na możliwe powiązanie konta z innymi usługami – choćby z kontem oszczędnościowym. W takim wypadku po zamknięciu konta niemożliwym stanie się wypłacenie pieniędzy. Pracownik banku ma obowiązek zapytać o to, czy na twoim koncie są środki i czy chcesz je przelać na inne konto, czy wypłacić.
Może też się zdarzyć, że twoje konto powiązane jest z firmą pożyczkową. Upewnij się, czy aby usługa otwarcia konta nie wiązała się z dodatkowymi promocjami; czy aby twoje dane przeszły na własność kontaktów, z którymi bank współpracuje. Nawet po wygaśnięciu konta będą obowiązywać zgodny marketingowe twojego banku. Warto też pamiętać o ściągnięciu historii transakcji z elektronicznego konta bankowego oraz pobrać potwierdzenia istotnych opłat – rachunków, potwierdzenia spłaty podatków itd.
Kiedy można zlikwidować konto w banku?
Ponieważ likwidacja konta jest rezultatem wypowiedzenia umowy, a okres wypowiedzenia wynosi zwykle 30 dni, należy pamiętać, że rezygnacja nie jest operacją, która zajmie raptem parę sekund. Informację, czy okres wypowiedzenia umowy obejmuje okres 30 dni czy 14 dni, znajdziesz na umowie.
Ile kosztuje zamknięcie konta w banku?
Złożenie wniosku o zamknięcie konta, jak i sama procedura, nie wiąże się z żadnymi opłatami. Pamiętaj natomiast, by przed złożeniem wypowiedzenia dopełnić wszelkich zobowiązań wobec banku. Chodzi o uregulowanie opłat, kredytów, debetów oraz prowizji związanych z samym prowadzeniem konta.
Jak zamknąć konto w banku przez Internet?
Trzeba sprawdzić, czy dany bank realizuje usługę zamknięcia kona online. Na stronie internetowej każdego banku powinna znajdować się taka informacja. Czasem wystarczy zadzwonić lub napisać. Często jednak zdarza się, że nie unikniemy wizyty w oddział lub centrali banku. Choć samo założenie konta mogło zająć ci raptem parę minut, okazuje się, że procedurę zamykania konta trzeba zainicjować osobiście w placówce banku.
Jak zamknąć konto w banku po śmierci?
Spadkobiercy muszą uregulować kwestię kont bankowych osoby zmarłej, tym bardziej jeśli ta osoba zmagała się z kredytami lub innymi zadłużeniami. Trzeba złożyć stosowne zapytanie w dowolnym banku. Procedury likwidacji konta po śmierci różnią się w zależności od banku. Pracownik powinien udzielić informacji na temat dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia operacji, niemniej najważniejszy będzie tu akt zgonu.
Jak zamknąć konto w banku przez Internet?
Wysyłając do banku stosowne oświadczenie - drogą mailową lub przez aplikację mobilną albo z poziomu użytkownika konta internetowego. Bank powinien udostępniać informację, czy da się zamknąć konto samodzielnie, a jeśli tak, również instrukcję, jak to zrobić. Pamiętaj: zamkniesz konto, upewnij się, że nie jest powiązane z kredytami.
Wniosek o zamknięcie konta osobistego
Jeśli zdecydujesz się na likwidację konta listownie, pamiętaj, że wzór wniosku możesz pobrać ze strony banku. Takie pismo najlepiej wysłać poleconym, tak by otrzymać potwierdzenie odbioru, które stanie się dowodem w razie ewentualnego składania reklamacji za nie dostosowanie się banku do twojej dyspozycji. We wniosku potrzebnym do zamknięcia konta osobistego znajdziesz typowe elementy składowe.
Zobacz również: Jak cofnąć przelew?
We wniosku należy oczywiście wskazać dane osobowe posiadacza konta, a więc imię, nazwisko, komplet danych adresowych, numer PESEL, serię i numer dowodu osobistego oraz numer rachunku bankowego. Potrzebne będzie też wskazanie banku, które zajmuje się danym kontem, czyli nazwa instytucji, jej adres, NIP, REGON i KRS. Oprócz danych formalnych (nadawcy i odbiorcy) trzeba też wskazać produkty, z których się rezygnuje, czyli właściwy tekst wniosku – w tym wypadku oczywiście prośbę o zamknięcie konta.
Jeśli chcemy dokonać przelewu środków zgromadzonych na obecnym koncie, należy wskazać numer rachunku, na który ma zostać dokonana wpłata (warto zaznaczyć, że na likwidowanym koncie oszczędnościowym mogły się już naliczyć odsetki). Warto też zaznaczyć preferowany przez nas termin zaprzestania świadczenia usług bankowych, w przypadku kiedy chcemy natychmiastowego rozwiązania umowy. We wniosku powinno się też znaleźć zapewnienie o samodzielnym zniszczeniu kart debetowych oraz prośba o usunięcie danych osobowych.
Czy da się zamknąć konto w banku przez Internet?
Tak. W niektórych bankach da się zamknąć konto, ale tylko w niektórych. Warto przejrzeć aktualne rankingi banków oferujących usługę likwidacji konta drogą online. Trzeba jednak mieć na uwadze, że chociaż zakładanie konta jest proste i nie niesie ze sobą większych strat czasowych, tak zamknięcie owszem. Przypomnijmy, iż jest to w końcu rozwiązanie umowy. Żaden bank nie będzie chciał tak łatwo pozbyć się klienta, bez zaoferowania mu promocji i innych benefitów, byle tylko utrzymać go przy sobie. Należy sprawdzić, które banki oferują usługi zamknięcia zdalnie – przez Internet lub za pośrednictwem rozmowy video z pracownikiem. Kiedy już uda ci się zamknąć konto, poproś o zaświadczenie zamknięcia rachunków i przechowuj go jak każde inne ważne dokumenty