Jak cofnąć przelew? Przelew na złe konto? Sprawdź, jak wycofać przelew bankowy

O anulowanie przelewu pyta coraz więcej osób – tych, dla których płatności elektroniczne i tradycyjne są codzienną pracą oraz klienci indywidualni. W końcu 26 cyfr numeru rachunku bankowego to wcale nie mało. W pośpiechu łatwo o pomyłkę i wpisanie złych danych do przelewu. Każdego dnia na świecie dochodzi do milionów transakcji obliczonych na olbrzymie kwoty. Mówimy tu o tradycyjnych przelewach bankowych, o płatnościach, o płatnościach mobilnych BLIK. Czy jest szansa na cofnięcie dyspozycji przelewu lub na odzyskanie omyłkowo przekazanych środków? Czy banki pobierają opłatę za cofnięcie przelewu?

Numer rachunku bankowego czy dane odbiorcy. Jak banki realizują przelewy?

Transfer środków płatniczych odbywa się poprzez weryfikację numeru bankowego kontrahenta. Numer bankowy jest unikalny i sam w sobie wystarczy do dokonania przelewu. Jeśli instytucja realizująca przelewy nie uzgodni inaczej, do operacji dochodzi wyłącznie na podstawie numeru konta bankowego. Kiedy wydajesz bankowi dyspozycję na przelanie danej kwoty na rachunek odbiorcy, wówczas jedynym warunkiem dokonania operacji jest posiadanie środków wskazanych w poleceniu przelewu.

Bank zrealizuje zlecenie przelewu, a ono zostanie zaksięgowane w systemie Krajowej Izby Rozliczeniowej. Co to oznacza w praktyce? Otóż bez względu na to, co wpiszesz w danych adresowych odbiorcy, przelew i tak zostanie zrealizowany, a pieniądze trafią na jego konto. Nie musimy się zatem martwić w sytuacji, gdy dokonasz literówki w adresie lub nazwisku, bo bank i tak wyśle pieniądze pod wskazany numer. Nie zastanawiaj się również kiedy przyjdzie przelew, bo można to łatwo sprawdzić!

Jak banki chronią cię przed dokonaniem błędnego przelewu?

Chociaż numery bankowe zostały skonstruowane tak, by zminimalizować ryzyko przelania środków na niewłaściwe konto, niestety nic nie jest w stanie zweryfikować, czy aby na pewno numer rachunku zgadza się z numerem rachunku odbiorcy, któremu chcemy wysłać przelew. Zabezpieczenia banku polegają raczej na tym, aby klient miał czas sprawdzić i upewnić się, czy faktycznie dane w poleceniu przelewu zgadzają się z faktycznymi danymi odbiorcy.

Dużą dogodnością dla klienta i zarazem rodzajem zabezpieczenia przepisywaniem błędnego numeru rachunku jest opcja automatycznego wklejania numeru w przypadku realizacji płatności za pomocą bankowości elektronicznej. Kolejnym ułatwieniem jest opcja wyświetlenia się nazwy banku, do którego przypisane jest konto odbiorcy, jeśli oczywiście znamy bank odbiorcy. Wreszcie następuje dodatkowa weryfikacja; często przez kod SMS. To ostatnia szansa na upewnienie się, czy wpisaliśmy poprawny numer konta adresata.

Anulowanie błędnego przelewu – czy możliwe jest cofnięcie przelewu bankowego?

Anulowanie przelewu jest niczym innym jak cofnięciem zlecenia przelewu i jak najbardziej możemy tego dokonać, jednak tylko w przypadku przelewu zwykłego, dokonanego w ramach przelewów w systemie Elixir. W przypadku przelewów natychmiastowych (Express Elixir czy Blik) wycofanie przelewu nie będzie możliwe z oczywistej przyczyny – jak sama nazwa wskazuje, są to płatności dokonywane natychmiastowo. Błyskawiczny, często kilkusekundowy transfer środków, wyklucza możliwość cofnięcia przelewu, toteż w przypadku tego trybu płatności będziemy mówić o odzyskaniu utraconych pieniędzy.

Czy cofnięcie przelewu kosztuje?

Odpowiedź jest niejednoznaczna, ponieważ w wielu bankach system nie pobiera żadnej opłaty za usługę cofnięcia przelewu, w innych bank nalicza sobie prowizję od kilku do kilkunastu złotych. Jednak, jeżeli mamy możliwość wycofania przelewu, nie powinniśmy się wahać. Bez względu na to, czy pomyliliśmy się w przepisywaniu numeru rachunku odbiorcy lub dodaliśmy jedno zero więcej do kwoty przelewu, natychmiastowa reakcja i poświęcenie kilku złotówek zaoszczędzi nam niepotrzebnego stresu. Lepiej nie dopuścić do wysłania omyłkowego przelewu niż bawić się w późniejsze reklamacje, a nawet, w najgorszym scenariuszu, zgłosić sprawę na policję w przypadku, gdy odbiorca zwleka ze zwrotem środków.

Jak wygląda anulowanie błędnego przelewu?

W przypadku przelewu zaplanowanego do końca dnia roboczego poprzedzającego wysyłkę środków mamy możliwość rezygnacji z usługi. W praktyce, jeśli na datę przelewu wybierzemy piątek, powinniśmy go wycofać najpóźniej w czwartek. W przypadku zwykłego przelewu bieżącego, musimy brać pod uwagę sesje Elixir. Cofnąć przelew można w czasie pomiędzy autoryzacją przelewu przez klienta a jego zaksięgowaniem.

Sesje rozliczeniowe Elixir odbywają się w dni robocze, trzy razy dziennie i przypadają między godziną 10:30 a 11:00, 14:30 a 15:00 oraz 17:00 a 17:30. Cofnięcie przelewu możliwe jest, dopóki nie minęła godzina graniczna przed kolejną sesją Elixir, a każdy bank ustala ją sobie indywidualnie. W tym celu możemy posiłkować się albo naszym indywidualnym kontem klienta, skorzystać z infolinii lub stawić się osobiście w oddziale banku.

Jak cofnąć zwykły przelew krok po kroku?

Z poziomu użytkownika bankowości elektronicznej wystarczy zalogować się na swoje konto i wejść w historię transakcji. W odpowiedniej zakładce powinniśmy znaleźć przelewy oczekujące i wybrać opcję anulowania przelewu. Jeśli twój bank nie udostępnia możliwość samodzielnego anulowania przelewu, zgłoś się na infolinię lub udaj się do najbliższego oddziału banku. Informacje, co można zrobić w przypadku chęci cofnięcia przelewu, znajdziemy w regulaminie naszego banku.

Jak odzyskać zwrot środków z błędnego przelewu?

Jeśli nie udało nam się powstrzymać przelewu, zawsze jest opcja złożenia reklamacji do banku. W tym celu skontaktuj się z pracownikiem banku, który wskaże, co należy zrobić, aby odzyskać środki. Istnieje szansa, że operacja nie zostały jeszcze zaksięgowana. Po wypełnieniu specjalnego formularza z informacjami o rachunku odbiorcy i kwocie, bank będzie mógł działać. Jeśli pieniądze zostały już wysłane na konto odbiorcy, wówczas instytucja poinformuje go o pomyłce i zażąda przelania środków na specjalny rachunek techniczny, zapewniający obu klientom anonimowość. Zgodnie z artykułem 405 kodeksu cywilnego osoba ma obowiązek w ciągu 30 dni roboczych zwrócić pieniądze, w przeciwnym razie możemy wystąpić o pomoc do sądu.